- GoBaxter, naar eigen zeggen een bureau voor consumentenbescherming, begint een massaclaim tegen meer dan tien energiemaatschappijen.
- De aanleiding is de rechtszaak die Vattenfall recent verloor van een klant die het niet eens was met een tussentijdse verhoging van het energietarief.
- Directeur Jochem van Dalfsen van GoBaxter stelt dat zo’n 4,5 miljoen huishoudens mogelijk geld kunnen terugvorderen van de energieleverancier.
- Lees ook: Gasprijs omlaag op groothandelsmarkt: liever variabele prijs, vast contract of dynamisch tarief voor gas en stroom?
GoBaxter, naar eigen zeggen een bureau voor consumentenbescherming, begint een massaclaim tegen meer dan tien energiemaatschappijen waaronder Vattenfall, Eneco, Essent, Greenchoice en Budget Energie.
Volgens GoBaxter is de aanleiding de rechtszaak die Vattenfall recent verloor van een klant die het niet eens was met een tussentijdse verhoging van het energietarief. De campagne voor aanmelding van deelnemers aan de claim begint dinsdag.
Vattenfall heeft zich volgens de kantonrechter in Amsterdam schuldig gemaakt aan een “oneerlijke handelspraktijk” door vorig jaar de energietarieven meerdere keren omhoog te gooien, terwijl op de website van de energieleverancier stond dat tarieven bij een variabel contract maar twee keer per jaar worden gewijzigd. De rechter heeft Vattenfall verboden om de tariefsverhoging van 1 april 2022 voor de klant door te voeren.
Vattenfall is het oneens met die uitspraak en gaat in beroep. “Bij een variabel tarief kan het tarief tijdens de looptijd van de overeenkomst wijzigen. Dit kan meerdere keren per jaar, en het tarief kan zowel stijgen als dalen. Door de oorlog in Oekraïne, tekort aan gas en de daardoor extreem hoge inkoopprijzen waren we genoodzaakt om in april 2022 de tarieven voor een variabel contract aan te passen.”
Bovendien geldt de uitspraak van de kantonrechter volgens Vattenfall alleen voor de klant die de zaak aanspande: "De enige persoon die aanspraak mag maken op deze uitspraak is deze betreffende klant. Andere klanten kunnen niet met dit vonnis aanspraak maken op compensatie."
4,5 miljoen huishoudens kunnen mogelijk geld terugvorderen
Directeur Jochem van Dalfsen van GoBaxter stelt dat zo'n 4,5 miljoen huishoudens mogelijk geld kunnen terugvorderen van de energieleverancier. "Volgens onze berekeningen kan een variabele energiecontracthouder op basis van een gemiddeld gas- en stroomverbruik voor de tariefwijzigingen van 1 april en 1 oktober zo’n 400 euro terugkrijgen. De totale omvang komt daarmee op zo'n 2 miljard euro."
"De tussentijdse prijsverhogingen van Vattenfall zijn in strijd met Europese richtlijnen en de wet. De algemene voorwaarden waar Vattenfall gebruik van maakt zijn afkomstig van koepelorganisatie Energie Nederland. En 90 procent van de energiesector maakt hier gebruik van", zegt Dalfsen. "Kortom, ook andere energieleveranciers hebben waarschijnlijk onrechtmatig gehandeld als zij hun tarieven ook tussentijds gewijzigd hebben. Van al deze partijen kunnen klanten mogelijk geld terugeisen." De website van GoBaxter is inmiddels in de lucht en er zijn al een aantal aanmeldingen binnen.
GoBaxter zal juridisch worden bijgestaan door advocatenkantoor Finch Dispute Resolution. Volgens Koen Rutten van dat kantoor leent de zaak zich goed voor een collectieve afwikkeling. Hij stelt dat het vonnis rond Vattenfall goed is onderbouwd en dat het in hoger beroep waarschijnlijk overeind blijft.
De Consumentenbond had na de uitspraak bij Vattenfall al gezegd dat de gevolgen groot kunnen zijn.
Energieleveranciers wijzen claim af
De grote energieleveranciers zijn het er niet mee eens dat het bureau GoBaxter werkt aan een massaclaim vanwege stijgende energietarieven. Eneco, een van de gedaagde bedrijven, laat weten "dat wij er vertrouwen in hebben dat wij eerlijke en goede voorwaarden hebben afgesproken".
Ook Eneco spreekt van een "zaak tussen Vattenfall en een van hun klanten. Wij zien niet dat deze zaak bredere gevolgen heeft."